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Test de orange

Protagonista de OITNB reflexiona sobre la política actual en EE.UU.

Laura Gómez en la sexta temporada de Orange is the New Black.

JoJo Whilden / Netflix

Si eres fan de Orange Is the New Black seguramente le empezaste a tener cariño al personaje de Laura Gómez la primera vez que escuchaste a Blanca hablando por teléfono con Diablo. Y has ido sintiendo más afecto hacia ella después de que Maritza y Flaca obraran una pequeña transformación con su persona. Tras verla combinar el español e inglés en sus conversaciones de una forma difícil de imitar. O al seguir escuchando sus interesantes (y a menudo sexualmente explícitas) conversaciones telefónicas con el tal Diablo.

Hablamos con la dominicana Gómez por teléfono sobre este papel y el retorno de su personaje a la séptima y última temporada de Orange Is the New Black, que se ha estrenado en Netflix este 26 de julio.

Al final de la temporada pasada vimos que entregaban a tu personaje al Servicio de Inmigración y Control de Aduanas de EE.UU. (ICE, por sus siglas en inglés). No esperábamos verla esta temporada…

La serie sigue explorando el tema de inmigración de una manera bastante profunda, lo cual me causa mucha satisfacción. Era una decisión muy importante no ignorar lo que está sucediendo políticamente en el país, bajo esta Administración. Seguimos explorando esa realidad y creo que va a ser bastante satisfactorio. No necesariamente satisfactorio positivamente, sino en términos de la manera en que se está explorando el tema. Es sumamente relevante, una realidad que estamos viviendo. No es algo que estamos contando en ficción y que pasó hace 10 años. Es algo que realmente se está viviendo en tiempo real.

Laura Gómez al final de la sexta temporada de OITNB.

Cara Howe / Netflix

No es la primera vez que se hace algo así en Orange Is the New Black. La serie es una comedia, muy dramática, que ha reflexionado sobre otros temas como la privatización de las prisiones…

Lo que pasa es que la realidad que está viviendo no solo este país, sino el mundo ahora mismo, pero específicamente los Estados Unidos con esta Administración, hizo que la séptima temporada tenga unos tonos un poco más oscuros dentro del género drama comedia. La misma realidad política nos obligó a dramatizar bastante lo que está sucediendo. Tal vez cambió un poco el recorrido que hubiera tomado la serie si en estos momentos estuviéramos en una situación diferente o tuviéramos un presidente diferente.

La serie desde su primera temporada me ha parecido una bocanada de aire fresco por tener un reparto femenino tan extenso y diverso. ¿Fue parte del atractivo cuando te propusieron este papel?

Todo fue un regalo y todo fue una sorpresa, para serte honesta. Yo era una actriz desempleada, que estaba audicionando por un rol. Lo único que yo sabía de la serie era que era creada por Jenji Kohan. Lo único que legitimizaba el proyecto, porque obviamente Jenji venía de hacer Weeds. Netflix no era Netflix, apenas había salido House of Cards y no se sabía lo que era esto ni en qué tipo de plataforma se convertiría. No te puedo mentir, no elegí el rol porque hay una variedad diversa de mujeres. Para nada. Eso fue una hermosa sorpresa. A mí me gustó el personaje que yo iba a interpretar pero tampoco decía mucho porque era una especie de caricatura inicialmente.

Ha evolucionado bastante sí…

una loca que hablaba por el celular con el diablo y quién era el diablo. Yo no sabía lo que era, quién era el diablo. La única guía que el director del episodio del piloto original me dio fue: «Puede ser que tú no estés tan loca como parece». Pero ellos mismos no tenían ni idea, ni yo tenía idea hacia dónde se dirigiría este personaje.

Taylor Schilling y Jenji Kohan en el set de la sexta temporada de OITNB.

JoJo Whilden / Netflix

¿Es divertido y gratificante interpretar a alguien así?

Sumamente. Fue un regalo en muchos aspectos: artísticamente, profesionalmente, como persona. Y obviamente este show nos abrió la puerta a muchas de nosotras de muchas maneras. Blanca me dio mucha libertad, como actriz. Poder transformarme de ese modo y simplemente interpretar este personaje, sin ningún tipo de pretenciosidad ni vanidad, al contrario. Desafiando eso. Es como lo más libre que se puede ser como actor. Y que además tuviera una historia de amor tan peculiar. Es una pareja poco convencional. Es parte de lo que los saca del molde, pero que también los humaniza. Aunque no sea la típica historia de amor, la audiencia se queda encantada. Por eso ese final de temporada 6 fue tan extremadamente doloroso.

Es una buena serie para aprender español. ¿Cuánta libertad tienes para pasar de inglés a español en los diálogos?

Eso está contemplado en el guión. Fíjate que Blanca es la que más habla español. Yo creo que en un principio yo ni siquiera hablo inglés. Todos los diálogos estaban traducidos para que yo hablara en español y poco a poco, según el personaje fue evolucionando e involucrándose más con las latinas, pues la realidad de este país es que los latinos nos vamos de un idioma a otro o hablan spanglish. La libertad sí se nos ha dado para personalizar nuestra forma de hablar. Por ejemplo: Yo soy dominicana y mi personaje es dominicano, y obviamente sé más que los escritores y bueno incluso a veces los traductores, cómo mi personaje va a decir tal cosa. Porque la traducción la hizo alguien neutralmente. Siempre los escritores y Jenji me dieron muchas libertades. Básicamente era mi personaje y yo sé mejor que ellos cómo ella habla. La historia viene de los guionistas y por supuesto, lo que el personaje dice lo determinaban los guionistas, pero era muy democrático el aspecto creativo de cómo mi personaje diría tal cosa.

¿Qué más destacarías de trabajar con Jenji?

Fue un gran privilegio porque es una persona que toma muchos riesgos y que obviamente se ha ido ganando poco a poco su espacio en la industria para seguir haciendo eso. Este show ha sido en cierto modo icónico. Desafió muchos espacios que se tenían contemplados como tabú, como que las mujeres no venden o como que un show con mujeres de color no va a tener éxito. Y el hecho de que ella originalmente utilizara ese personaje de Piper, la trampa para decir: «Bueno sí, es sobre una niña blanca. Ah, perdón, no. No es solamente sobre ella, es sobre todo este universo». Y demostrar que eso funcionaba a mí me pareció sumamente atrevido y lo respeto muchísimo.

Laura Gómez.

Erika Morillo

¿En qué más estás trabajando ahora mismo?

Estoy haciendo un corto que voy a desarrollar en la República Dominicana que involucra una historia de amor de dos mujeres y el tema de la religión como elemento divisorio. Soy aliada de la comunidad gay y siento que mi país necesita un empujoncito hacia la modernidad. En esencia decimos que apoyamos a la comunidad gay, que no hay problema con los gays, pero yo sí noto esas pequeñas conductas como pasivo agresivas con ciertas posturas. Ni se diga el hecho de que ahora, por ejemplo, el aborto está penalizado en mi país. Son temas que a mí me interesa mucho explorar.

¿Y también estás trabajando en un largo?

Basado en una obra que escribí que se llama El pasado es un espejismo y es una historia de un matrimonio que está lidiando con una crisis básicamente porque él quiere un hijo y ella no. Para mí es algo sumamente personal porque es autobiográfico y me pasó a mí. Y era mi manera de explorar como mujer en esta sociedad lo que es no cumplir con ciertas normas patriarcales y comenzar a liberarme de esas reglas.

Reproduciendo: Mira esto: La casa de papel 3: Momentos que nos han dejado con ganas… 4:22

¿Los estás haciendo en República Dominicana? ¿O los estás produciendo entre República Dominicana y Estados Unidos?

El cortometraje, que se llama El otro lado del arco iris, tengo completa intención de desarrollarlo en español, en la República. Dominicana. Y el otro se desarrolla entre Santo Domingo y Nueva York. Así que probablemente sea una producción aquí y allá.

Parecen una buena manera de demostrar que hay más roles o modelos de mujer que simplemente uno…

Sí y que la perfección no existe. Yo quiero también hablar sobre ese tema de la presión que tenemos las mujeres de lucir de cierta manera. Yo tengo 39 años y no tengo el menor miedo de cumplir 40 ni de seguir cumpliendo años y no quiero que una industria ni que una sociedad me imponga cómo lucir. Cómo seguir teniendo ese diálogo. Tratando de resistir esas etiquetas que nos quieren poner sobre todo a las mujeres, pero a los hombres también. Los hombres son yo creo tanto víctima del patriarcado como nosotras, de diferentes modos.

Tiene mucho mérito lo que dices que no tener el miedo de cumplir 40 en la profesión en la que estás, porque tengo la sensación de que es todavía más cruel que otras para las mujeres

Sí, esta industria es muy cruel para las mujeres. Yo estoy como Blanca Flores, me estoy subiendo a la mesa y estoy diciendo: «Bring it!» .

Orange es un operador de telecomunicaciones que emplea ADSL y Fibra óptica para proporcionar servicios de banda ancha de 20, 50 y 100 megas. En este momento la operadora está desplegando FTTH de forma conjunta con Vodafone para no perder la estela de sus competidores que cuentan con una cobertura de fibra mucho más extendida.

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Orange es un operador de telecomunicaciones en España y otros países, que vende básicamente conexiones a Internet móvil, fibra optica o ADSL. Actuamente es el segundo operador por número de abonados.

Orange nació en 2006 en Francia como Grupo Orange, donde abrió sus primeras oficias y posteriormente se fué expandiendo por todo el mundo. Aquí como empresa se le conoce como Orange España y Orange Espagne S.A.U.

Como decíamos actualmente Orange ofrece telefonía móvil (3G, 4G), telefonía fija, Internet (Fibra y ADSL) y televisión mediante Orange TV. Está muy extendida en Europa y en África, pero no mucho en América del Sur por ejemplo. Con el tiempo, Orange ha ido adquiriendo otras empresas competidoras como Jazztel, Amena y Simyo, formando lo que se conoce como Grupo Orange, acumulando en España 20 millones de clientes.

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Colour influences sensory perception and liking of orange juice

Instrumental colour characterization

In Figure 1, the CIELAB colour space (a*b* plane) illustrates the colour of the samples included in this study as measured by colorimetry. It can be observed that the greenish coloured OJ (GOJ) showed lower values of a*, while the reddish coloured OJ (ROJ) showed the highest value. The control OJ (COJ) was placed between the other two groups. The averages of the coordinate L* were 47.94, 46.84, and 46.08 for GOJ, ROJ, and COJ, respectively. Accordingly, the hue angle was lower for the ROJ (84.70°) and higher for the GOJ (97.28°), while the COJ value (94.25°) was nearer to the GOJ.

Figure 1

∆E*ab for the samples was calculated with mean values for L*, a*, and b* corresponding to each OJ, to ensure that the differences between samples could be noticed by the panellists. Results were 5.97, 2.84, and 3.49, between samples GOJ–ROJ, GOJ–COJ, and ROJ–COJ, respectively. These values are over the range 0.38–0.73 CIELAB units and over 1.75 CIELAB units, which are considered as the threshold and suprathreshold colour differences, respectively . This means that samples were slightly different and that these differences should be perceived by a normal-vision human eye.

Sensory evaluation

Influence of colour on perceived sweetness, sourness, and orange juice flavour

Results from triangle tests comparing the COJ and the colour-modified samples, ROJ or GOJ, provided insufficient evidence to conclude that either of the two colour-modified samples were perceptibly different to the COJ (α = 0.05) confirming that the dye had no influence on taste, flavour, or texture.

Influence of colour on sweetness perception

Comparisons for sweetness did not show significant differences in COJ–ROJ, COJ–GOJ or GOJ–ROJ (P >0.05 in all of the cases), so across the range of colour differences in this study, sweetness did not appear to be influenced by colour. Results in this study are in agreement with those reported by Tepper related to slight green colour variation in OJ (no effect on sweetness perception was found). Moreover, studies in other beverages and solutions also have reported similar findings. Frank et al. reported that adding red food colouring to either an odourless or strawberry odour-sweetened aqueous samples failed to increase perceived sweetness ratings of the orange red-looking drinks relative to participants’ assessment of the clear drinks; Alley and Alley reported no effect by the addition of colour (red, blue, yellow, and green) when compared to a clear, no-colour-added baseline, on participants’ ratings of the sweetness of either sweetened water or gelatine samples; Zampini et al. also failed to demonstrate an easily interpretable effect of variations in colour intensity on perceived sweetness intensity. On the other hand, Johnson and Clydesdale found that, on average, when odourless solutions were red coloured (with different intensities), participants could more easily detect the presence of sucrose than when they were uncoloured, though the intensity of the colour did not have a significant effect on their performance.

Influence of colour on sourness perception

Sourness perception was significantly affected in the pair COJ–GOJ (P <0.05) with the GOJ detected as the sourest sample. Hence the panellists were influenced by green colour when they evaluated the sourness. Surprisingly, in the ROJ–GOJ pair, no significant difference was found, although these lack of detected difference could be due to the larger differences in colour between both OJs (∆E*ab = 5.97), which would confuse the panellists in their evaluations. Other studies obtained similar results, for example Pangborn demonstrated that green food colouring enhanced sourness ratings in pear nectar, though it should be noted that Pangborn subsequently failed to replicate this finding. Furthermore, contrary to these results, Maga reported that green and yellow colorants in water solutions decreased sour taste sensitivity and red colouring had no effect.

Influence of colour on flavour perception

When flavour perception was explored, again, no statistically significant differences were found in any of the comparisons (GOJ–COJ, ROJ–COJ, and GOJ–ROJ), in accordance with findings reported by Tepper , who concluded that slight colour variation in OJ had little influence in flavour. On the other hand, DuBose et al. reported that overall flavour intensity was affected by colour intensity, with higher colour intensity solutions giving rise to stronger flavour evaluation responses by participants for orange-flavoured beverages. Zellner’s review has indicated that many studies see a reduction in flavour intensity with increased colour but this was not the case in this study. Meanwhile, Kostyla reported that the addition of yellow and blue colour to sweetened cherry-flavoured beverages decreased flavour ratings while the addition of red colouring increased sweetness.

Influence of colour on expected and actual liking

Demographic and OJ consumption habits of the 100 consumers were recorded. Among the 100 consumers, the majority were females (66%), between 18 and 25 years of age (57%). In terms of consumption habits, 38% of the consumers consumed OJ less than once a week, 18% once a week, 12% twice a week, and finally, 32% of consumers consumed OJ more than twice a week. The most frequently consumed OJ was from concentrate (51%), followed by freshly squeezed (44%), and only 5% of consumers reported to consume homemade OJ. Finally, the most frequently consumed brand was Tropicana (33%) which was the one chosen for this study, followed by other retailed brands as Tesco and Sainsbury’s (19% and 13%, respectively).

Results showed significant differences in expected liking, with the ROJ scoring highest (mean 69.03) (Table 1). This is likely to relate to the association of more reddish hues in a freshly squeezed OJ indicating superior quality . However, there were no significant differences in actual liking between any of the samples, which is in accordance with Tepper , who concluded that slight green colour variation reduced consumer acceptance regarding colour, but had little influence on overall liking. Moreover, it can be observed that when comparing expected liking with actual liking, there was a significant increase in actual liking of COJ and GOJ, suggesting that the real colour of the control sample (COJ) and the modification of the OJ colour towards greenish hues caused a negative impact on consumers expected liking.

Table 1 Mean and standard deviation scores for the samples

Cluster analysis

In order to find out if there were groups of consumers differing in expected and actual liking, a segmentation of the panel group was done by Cluster analysis and three groups of consumers were clearly identified (Figure 2).

Figure 2

Dendogram of consumers (n = 100).

Characteristics of each cluster in terms of demography and OJ consumption are shown in Table 2. No marked differences in demographic characteristics were found. However, differences in OJ consumption frequency was observed; cluster 1 consumed OJ more frequently than the other clusters, with 44.2% consuming OJ more than twice a week in comparison to 15% and 21.4% of consumers in clusters 2 and 3, respectively. In terms of the kind and brands of the OJ most commonly consumed, clear differences were also found. Cluster 2 have a higher consumption of Morrisons (19%) compared to other clusters but not compared to their consumption of other brands, moreover they reported a higher consumption of homemade OJ (10%). While in cluster 3, concentrate OJ (57.1%) was primarily consumed followed by freshly squeezed (39.3%), and in cluster 1 more people reported to consume freshly squeezed OJ followed by concentrate OJ (51.9% and 44.2%, respectively). Different kinds and brands of OJ have different colours , and this may have influenced the consumer scores, as they would be familiar with a certain colour in OJ. These findings agree with Clydesdale et al. , confirming the possible influence of a learned association in the role of colour in consumer acceptance. Scores for the samples given by each cluster are reflected in Table 3.

Table 2 Demographic characteristics and OJ consumption habits for each cluster Table 3 Mean and standard deviation scores for the samples in each cluster

Differences among samples in expected and actual liking

Cluster 1 (52%), the group with the most frequent OJ consumers, scored all samples higher for expected and actual liking than the other clusters and showed no significant differences in either expected or actual liking between the samples (Table 3). However, Cluster 2 (20%) scored the control sample significantly lower in expected and actual liking compared to the colour-modified samples (average 38.80 and 46.90, respectively). Interestingly, this cluster consumed the Tropicana brand (the control sample in this study) less than the other clusters and this may account for the observed lower scores. In Cluster 3 (28.28%), GOJ was scored significantly lower than the other samples for expected liking (47.71 as opposed to 61.96 and 63.14 for COJ and ROJ, respectively) whilst COJ was scored significant higher than the other samples for actual liking (68.43 in front of 56.89 and 56.50 for ROJ and GOJ, respectively).

Expected liking vs. actual liking

Consumers in cluster 1 showed significant differences between expected and actual liking for ROJ and GOJ. For these consumers, colour hue variation in relation to COJ had a negative influence on expected liking as scores were lower than for actually liking. In cluster 2, significant differences between expected and overall liking were not found for any of the samples. Finally, Cluster 3 was clearly influenced in a negative way by the green appearance of GOJ scoring it the lowest in expected liking (mean 47.71). However, upon consumption of the sample, liking increased (actual liking score mean 56.50). There were no significant differences in this cluster between expected and actual liking for COJ and ROJ samples.

In general, these results, agree with results published previously by Fernández-Vázquez et al. , suggesting that no clear preferences for any colour was observed but that there are subsections of the population that show different preferences for OJ colour. They found that consumer clusters did not differ in terms of gender, age, or consumption habits indicating that these variables did not influence colour preference patterns. Other previous studies on consumer’s colour acceptance of a different product (strawberry nectar from puree) have shown similar results, indicating that neither gender nor age or consumption habits had a significant impact on colour acceptance .

Internal preference mapping

Internal preference mapping refers to the analysis of preference data only and it was conducted to visualize the behaviour of the clusters of consumers. Two preference dimensions accounted for 86.18% of the total variance, so the third preference dimension was not considered. In Figure 3, it can be observed that the second dimension clearly separated the actual liking for the three OJs (positive values) from the expected liking (negative values). In COJ and ROJ, actual liking and expected liking were not significantly separated; this was not the case for GOJ for which expected and actual liking were clearly separated.

Figure 3

Internal preference mapping defined by the two first preference dimensions from the consumers’ cluster. (COJ: Control orange juice; GOJ: greenish orange juice; ROJ: reddish orange juice).

Considering actual liking, cluster 1 showed preferences for ROJ and GOJ, while cluster 3 was clearly closer to COJ, indicating an increase in the scores after tasting the OJs. However, cluster 2, which was situated in the lower half of the second dimension, did not show any preference for any of the OJs after tasting them. On the other hand, this cluster (2) showed a clear preference for ROJ but only before tasting it.

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